Emoticons? Ja of nee?

Als je gebruik maakt van online communicatie zoals mail, Twitter, Facebook, What’s App enz. heb je hoogstwaarschijnlijk ook wel eens gebruik gemaakt van emoticons.
Vaak probeer je met een emoticon een gevoel over te brengen, dit kan je opmerking afzwakken of juist versterken.
Hoe weet je zeker dat de ander ook begrijpt/voelt wat je bedoelt over te brengen?
Als je elkaar vaak in het echt spreekt, zal dat over het algemeen geen probleem zijn. Je hoort de ander als het ware in je hoofd praten. Je „hoort” hoe die persoon met je meeleeft, grapjes maakt, verontwaardigd of boos is.

Maar wat als je de ander nu nog nooit hebt gezien, zoals je op Twitter of Facebook meemaakt? Of als je elkaar weinig spreekt doordat je bv niet bij elkaar in de buurt woont of werkt?
Want ook zakelijke contacten ontstaan, en verlopen tegenwoordig steeds vaker online.
Als je iemand niet goed kent, begrijpt die ander dan ook wat je probeert over te brengen met de emoticon?

Er zijn, in ieder geval, drie redenen waardoor de ander jouw boodschap verkeerd kan begrijpen.
Ten eerste, zoals gezegd, doordat je elkaar niet (goed genoeg) kent.
Ten tweede moet je er rekening mee houden dat niet elke emoticon op elk platform (Samsung, Apple, Android enz.) op dezelfde manier wordt weergegeven. Dus de emoticon die je stuurt, kan er bij jou heel anders uitzien dan bij de ontvanger.
Ten derde kan het ook zo zijn dat je niet dezelfde betekenis geeft aan een emoticon.
Deze emoticon 😂 of deze 😃 zal niet zoveel problemen opleveren.
Maar er zijn er ook die een subtielere emotie proberen over te brengen. Zoals bijvoorbeeld 😒 of 😔? Wat is het verschil? En belangrijker nog, begrijpt die ander dat subtiele verschil?

In een privé-gesprek zal een verschil niet snel tot problemen leiden doordat je elkaar beter kent. Je vraagt ook makkelijker wat de ander bedoelt.
Maar wat als de gesprekspartner een klant of leverancier is? Als die persoon de door jou gebruikte emoticon verkeerd interpreteert, kan dat grappige, rare, maar ook vervelende situaties opleveren. Als je verkeerd wordt begrepen, kan dit het begin van een conflict zijn.

Zeg ik nu dat je dan maar geen emoticons meer moet gebruiken in een zakelijke relatie? Nee, die zijn niet meer weg te denken uit onze (online) maatschappij.
Maar wees je wel bewust van het risico van het gebruik in een zakelijke relatie.

Mijn advies is om alleen die emoticons te gebruiken waarbij de kans erg klein is dat ze verkeerd worden geïnterpreteerd. Denk ook na of het op dat moment gepast is om emoticons te gebruiken. Daarnaast is het verstandig om af en toe te toetsen of je nog op dezelfde lijn zit als de ander.

Toetsen is sowieso nooit verkeerd. Het is prettiger om conflicten te voorkomen, dan ze op te lossen.

 

 

 

Abonneer op deze blog