ANNA

 

Deze blog gaat niet over Anne, het liedje van Herman van Veen, maar over Anna.

Dobbelstenen met daarop What, When, Who, Why.

ANNA staat voor Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Dit is een van de eerste dingen die je krijgt geleerd tijdens de mediationopleiding.

Ga bij jezelf maar eens na hoe vaak je aanneemt dat iemand wel “dit” zal bedoelen. Je hoort iemand iets vertellen en afhankelijk van je verhouding met die persoon, vorm je direct een beeld van wat er wordt verteld.

Je gaat je ook gedragen naar het beeld dat je in je hoofd hebt. Maar weet je zeker dat het beeld klopt?

Voorbeeld

Piet kijkt op zijn horloge en ziet dat het bijna tijd is voor het werkoverleg. Hij heeft niet veel zin, want er ligt nog een berg werk te wachten en dat moet vandaag af.

Jan opent het werkoverleg met de zin “Als iedereen zijn bijdrage even kort kan houden, want ik moet zo weg.” Piet denkt pissig bij zichzelf “Ja, naar de vrijdagmiddelborrel zeker.” Wat hij niet weet is dat Jan een afspraak met een klant heeft, en daar niet te laat wil komen. Piet neemt aan dat Jan naar de borrel gaat, en hij baalt daarvan omdat er nog veel werk ligt. Piet vraagt niet na of dit ook is wat Jan gaat doen. Hierdoor verslechtert de relatie tussen Piet en Jan, terwijl dat niet nodig was geweest als Piet had gereageerd op de opmerking van Jan.

Probeer er de komende tijd eens op te letten of dat wat je “aanneemt” ook klopt. Vraag het na bij de ander.

Als mediator luister ik naar jullie verhaal. Bij enige twijfel over wat jullie bedoelen, zal ik altijd vragen of ik jullie goed begrijp.

 

Abonneer op deze blog