Ik ben boos!

Emoties herkennen en benoemen

Herken je dit? Je hebt een probleem met iemand, maar alleen puur het probleem oplossen is niet voldoende. Je wil dat de ander ook weet hoe boos of teleurgesteld je bent.

Emoties spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van een conflict. Ik zou bijna zeggen “zonder emoties, geen conflict”, maar dat bewaar ik voor een andere keer ;-)

Voordat je ruimte in je hoofd hebt om over oplossingen na te denken, moeten de emoties eerst worden uitgesproken.

Hoe bespreek je emoties met elkaar?

  • Luister actief (Lees hier meer over in de blog “Goed communiceren? Luister actief!”).
  • Erken gevoelens door oh…, hmmmm, ja, ja te zeggen.
  • Benoem de gevoelens van de ander.
  • Ga na of je het juiste gevoel heb benoemd.

Bijvoorbeeld: Ik merk dat je het niet gemakkelijk vindt om hierover te praten. Klopt dat? Of: Het maakt je boos he?

Op deze manier krijgt de ander het gevoel dat je zijn of haar emoties hebt gehoord, en dat je hebt begrepen hoe belangrijk het voor hem of haar is.

Dit zorgt ervoor dat de ander de emoties los kan laten en over het inhoudelijke probleem kan praten.

Verband met mediation

Tijdens een mediationproces werkt het precies hetzelfde als in de “echte” wereld. Ook bij mij aan tafel moeten eerst de emoties worden uitgesproken voordat er over oplossingen kan worden gepraat.

Ik help jullie om jullie emoties te uiten op een manier waarop de ander zich zo min mogelijk aangevallen zal voelen. Want als je je aangevallen voelt, zul je niet goed (kunnen) luisteren naar de boodschap die achter de emoties van de ander schuilt.

Als jullie elkaars boodschap hebben gehoord, kunnen jullie praten over mogelijke oplossingen voor jullie conflict.

Dit is de derde blog in de serie over effectief communiceren. Voor een volledig beeld lees je ook de blog “Harmonieus de dag doorkomen” en “Goed communiceren? Luister actief!”

 

 

Abonneer op deze blog