Abonneer op deze blog

Hahaha, wat ben ik depressief!

Trok de titel van deze blog je aandacht? Eerlijk is eerlijk, deze zin zul je niet snel horen.

Lachen en depressie lijken ook tegengesteld aan elkaar. Het beeld van een depressie is dat je de hele dag in bed ligt, nergens zin in hebt en geen leuke dingen meer doet. Dat is lang niet altijd zo. Misschien zelfs wel meestal niet.

Nicole (15 jaar) is een leuke en vrolijke meid. Ze zit in 4 vwo, ze haalt redelijke punten en heeft veel vriendinnen. Als je Nicole tegenkomt lacht ze eigenlijk altijd.

Maar als Nicole thuiskomt loopt ze meteen door naar haar kamer en barst in huilen uit. Achter dat lachende masker verbergt ze hoe ze zich eigenlijk voelt. Zo’n masker op houden kost haar heel veel energie. Er zijn ook dagen waarop ze niet de energie heeft om dat masker op te zetten of op lang op te houden. Liever dan dat anderen zien hoe ze zich voelt, spijbelt ze van school of meldt zich ziek.

Humor is één van de manieren om met een rotgevoel om te gaan. Hierdoor heb je niet altijd in de gaten dát iemand zich rot voelt. 

Nicole schaamt zich voor haar gevoelens. Haar leven is toch leuk? Waarom voelt ze zich dan zo? Ze wil niet ook dat haar vriendinnen weten dat ze zich depressief voelt. Nicole is bang dat ze dan geen vriendinnen meer willen zijn met haar.

Een lachende depressie is veel lastiger te herkennen omdat iemand niet laat zien hoe hij of zij zich voelt. Nu jullie weten van het bestaan, zul je misschien sneller signalen oppikken dat er iets aan de hand is met een je eigen tiener of iemand in je omgeving.

Oproep: kijk eens goed om je heen!

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat de laatste cijfers omtrent zelfdoding zijn gepubliceerd door het CBS. Zorgwekkend is de toename van het aantal zelfdodingen in de groep van 10-20 jaar. In 2016 pleegden 48 jongeren suïcide en in 2017 waren dat er 81!

Je moet je realiseren dat dit maar het topje van de ijsberg is. Dit zijn jongeren die een geslaagde poging hebben gedaan. De jongeren die een poging doen die niet slaagt, daar zijn geen cijfers van bekend. Ze komen niet altijd in het ziekenhuis terecht en het wordt ook niet altijd herkend als poging.
Dan heb je ook nog de jongeren die nog geen poging hebben gedaan, maar zich zo ongelukkig eenzaam voelen dat ze wel over zelfmoord nadenken. 

Het is snel en te makkelijk om de lange wachtlijsten, de manier van werken binnen de GGZ en de overdracht van de jeugdzorg naar de gemeente de schuld te geven. Dat daar dingen in moeten veranderen is duidelijk.
Maar de meeste van deze jongeren zijn niet in behandeling. Ze schamen zich en ze praten er niet graag over hun zelfmoordgedachten. Terwijl dit juist zo belangrijk is! Als je hulp hebt kun je samen zoeken naar een andere oplossing dan zelfmoord.
Deze jongeren worden alleen geholpen als ze zelf om hulp vragen of als er wordt gezien dat ze hulp nodig hebben. Maar daar komen ze dus vaak niet.

Er wordt niet altijd opgemerkt dat ze hulp nodig hebben, dus dat zou de eerste stap moeten zijn.
Signaleren en informeren… 

  • Wij als volwassenen moeten deze jongeren leren herkennen.
  • Wij als volwassenen moeten open over zelfmoord durven praten.
  • Wij als volwassenen moeten laten weten dat er hulp is, dat ze er niet alleen voor staan.

Dus mijn oproep aan jou: kijk en luister eens goed naar de jongeren in je omgeving. 

Welke tiener is niet gelukkig? Wie kan hulp gebruiken? Praat met de tiener als je denkt dat hij of zij aan zelfmoord denkt. En vraag vervolgens hulp bij professionals als er zelfmoordgedachten zijn. Neem deze gedachten altijd serieus!

Vertelt jouw tiener je alles?

Clay’s father to Clay: “Why is it that kids don’t tell there parents everything?”
“Is it shame? Are they afraid? Afraid that we won’t understand?”
Clay: “Afraid that you understand to well.”
Clay’s father: “To cover your secrets?”
Clay: “Protecting you.”

– seizoen 2 van de serie “13 reasons why” –

Hoe goed ken jij je tiener?
Waarschijnlijk best goed, maar je weet ook dat hij of zij je niet alles (meer) vertelt. Dat is normaal. Het hoort bij de ontwikkeling van een tiener dat ze zich losmaken van hun ouders.
So far, so good.
Maar je wil wel graag dat je tiener naar je toekomt, als er grote dingen in zijn of haar leven spelen. En dat ze om hulp vragen, als ze het niet alleen kunnen oplossen.
Die kans kun je vergroten door in contact te blijven met je tiener.

Hoe maak je écht contact?
In gesprek gaan is natuurlijk een goede manier om contact te maken. Maar niet alle ouders, en niet alle kinderen zijn praters.
Dan kun je ook op andere manieren contact maken.
Kijk eens wat jouw tiener leuk vindt en doe dat samen:
* zijn of haar muziek luisteren. Vraag eens waarom juist deze muziek favoriet is.
* zijn of haar favoriete programma kijken.
* zijn of haar favoriete game spelen. Laat je tiener jou maar uitleggen hoe het moet.
In het begin voelt het misschien wat geforceerd. En misschien vindt je tiener het maar raar. Maar als jij oprecht interesse toont (oprecht is het kernwoord hier), en er de tijd voor neemt dan gaat het werken. Lukt het niet meteen, blijf het dan proberen.

De serie “13 reasons why”
Als je goed contact hebt met je tiener, is de kans groter dat ze naar je toe komen als er wat is.
Het is fijn voor jezelf om in te schatten of, en welke heftige thema’s in het leven van je tiener spelen.
De serie “13 reasons why” is een goede ingang om lastige thema’s eens te bespreken met jouw kind. Je kunt vragen stellen, “Wat vind je ervan dat ze zich zo gedragen?”, “Gebeuren dit soort dingen bij jou op school ook?”, “Wat zou jij doen als je in zo’n situatie zou komen?”.
Wat een bijkomend voordeel van zo’n gesprek is, is dat jouw kind merkt aan jouw reacties en vragen dat jij ervoor openstaat om over dit soort dingen te praten. Hij of zij weet dan dat ook dit soort dingen thuis kunnen worden besproken.

Als het lukt kun je ook vragen naar hoe jouw kind zich voelt als hij of zij naar deze serie kijkt.
De onderwerpen in deze serie kunnen jouw tiener ook triggeren. Dit kan ervoor zorgen dat gevoelens als alleen voelen, depressief, angst worden vergroot.
Wees alert als je weet dat jouw kind depressieve gevoelens heeft. Bespreek wat deze serie met hem of haar doet. Vraag, als er aanleiding voor is, ook of er zelfmoordgedachten zijn. En zo ja, worden deze sterker? Trek dan direct aan de bel bij een hulpverlener.

Om dit specifieke gesprek goed te voeren is het handig om de serie zelf ook te hebben gezien. Kijk hem zelf of nog beter als dat lukt samen.

Veel succes en plezier met het contact maken!

Triggeren de #TruefSelfie weken jouw zoon of dochter? 

Deze maand is er op tv veel aandacht voor psychische ziekten.
Daar heb ik al eerder een blog over geschreven.
De programma’s geven een kijkje in het dagelijks leven van jongeren met een psychische ziekte. Ik vind het supersterk van de betrokken jongeren dat ze hun ervaringen zo zichtbaar durven delen.

De programma’s zijn een erkenning voor jongeren die weten dat ze ziek zijn. En een hérkenning voor jongeren die deze gevoelens ook hebben. Dat is natuurlijk heel fijn! Maar dit heeft ook een keerzijde.
Wat namelijk opvalt is dat het kijken van deze programma’s de negatieve gevoelens (extra) kunnen triggeren. Jongeren die deze programma’s kijken en heel veel (h)erkenning ervaren kunnen erg geconfronteerd worden met hun eigen gevoelens. Dat is heel logisch, maar niet in alle gevallen handig.

Wees als ouder hier alert op. Merk je dat de programma’s een negatief effect op jouw kind hebben, ga dan het gesprek aan. Waarom wil jouw kind graag deze programma’s graag zien? Bespreek of het verstandig is om te kijken als dit het effect is. 

Als jouw tiener ondanks de triggers toch graag wil kijken omdat bijvoorbeeld herkenning heel belangrijk is, bespreek dan samen hoe je ervoor kunt zorgen dat de triggers de situatie van jouw kind niet verergeren. Een optie is om samen te kijken en het na te bespreken. Hoe ervaart je kind wat hij of zij heeft gezien?

Hoe merk je of de programma’s jouw kind triggeren?

Hij of zij

  • trekt zich terug.
  • wordt somberder.
  • praat er veel over.
  • beschadigt zichzelf meer.
  • heeft meer suïcidale gedachten.
  • vindt zichzelf een aansteller.

Als jouw kind extra wordt getriggerd door deze programma’s, en samen erover praten niet genoeg helpt, neem dan contact op met de behandelaar. 

Is er geen behandelaar en twijfel je over wat nu de verstandigste zet is, neem dan gerust vrijblijvend contact met me op. Ik denk graag met je mee.

Waarom zijn de #TrueSelfie weken zo belangrijk?

Wat een goed initiatief van de NPO om een paar weken structureel aandacht te gaan besteden aan psychische problemen bij jongeren.

Depressie en zelfmoord-geachten maken daar een namelijk groot deel van uit.

Even een paar cijfers om duidelijk te maken hoe nodig het is om hier aandacht aan te besteden.

  • 11% van de jongeren denkt wel eens aan zelfmoord.
  • Dat is zelfs 50% onder de LHBT-jongeren.
  • 1 op de 14 jongeren doet een zelfmoordpoging/ beschadigt zichzelf.
  • Er zijn 121 geslaagde suïcides bij jongeren tussen de 10-25 jaar.
  • (9 geslaagde suïcides bij jongeren tussen de 10-15 jaar.)
  • (39 geslaagde suïcides bij jongeren tussen de 15-20 jaar.)

Het aantal suïcides neemt met de leeftijd toe. Daarom vind ik het ook zo belangrijk om jongeren zo jong mogelijk al te begeleiden als ze depressief zijn of zelfmoordgedachten hebben. Begeleiding kan ervoor zorgen dat de gedachten beheersbaar blijven. Dan is de kans op een daadwerkelijke suïcide minder groot.

Ik ben dan ook echt blij dat er nu extra aandacht voor is.

Armen die om benen zijn geslagen Lees verder

Help! Mijn tiener is depressief…en ik dan?

Als er een kind in het gezin depressief is, dan trekt dat een zware wissel op het hele gezin. Dan kun je het gevoel hebben dat jullie verdrinken in wat er gaande is. Alles draait om de depressieve tiener en je doet je best om hem of haar te ondersteunen. Je wil alles volgens het boekje te doen zodat je tiener zich zo snel mogelijk beter voelt.

Maar je bent ook een mens, met gevoelens. Je bent moe. Misschien voel je je schuldig of machteloos. Het is belangrijk om ook goed voor jezelf te blijven zorgen.

Hoe zorg je goed voor jezelf?

  • Zorg dat je kunt ontladen. Door bijvoorbeeld te praten of te sporten.
  • Zorg dat je jezelf blijft opladen door leuke dingen te doen. Dit ontspant en zorgt ervoor dat het jou niet teveel wordt.
  • Je mag ook je eigen grenzen aangeven naar je kind.
  • Vraag hulp aan anderen als het je teveel wordt.

Op depressie en suïcide rust helaas nog steeds een taboe, dus je kunt niet altijd praten met iemand in je omgeving. En soms is het ook juist fijn om met iemand te praten die net wat verder weg staat, die zonder oordeel over jou of over je kind luistert en kan meedenken. Dan ben je van harte welkom bij mij.

Help! Mijn tiener is depressief. Wat nu?

Heb je het idee dat jouw kind depressieve gevoelens heeft, depressief is of heeft je tiener de diagnose? Wat kun jij als ouder dan doen?

 

Het allerbelangrijkste is om contact te blijven houden of te maken.

 

Hoe houd je dat contact?

  • Voorkom dat je tiener geïsoleerd raakt door samen iets te ondernemen. Kies iets waar hij nog plezier in heeft. Kies vooral ook iets waardoor je kind niet alleen maar binnenzit.
  • Vertel dat hoe je tiener zich voelt en gedraagt geen invloed heeft op de band die jullie hebben. Je blijft van hem houden.
  • Het is fijn als je je tiener kunt bewegen om tegen je te praten, maar het hoeft niet, soms is samen zijn al genoeg.
  • Als het lukt om te praten, luister dan vooral actief.
  • Goed bedoelde adviezen als “ga sporten, daar ga je je beter van voelen” werken averechts. Vraag liever aan je tiener waarvan hij denkt dat hij zich beter gaat voelen.
  • Laat je tiener zichzelf zijn. Accepteer hoe moeilijk soms ook, dat hij bv nergens toe komt, dat hij zich niet kan concentreren of dingen vergeet. Iemand die depressief is weet zelf heel goed wat hij allemaal “fout” doet, als jij als ouder dat bevestigt is dat extra moeilijk.

Contact houden zorgt er ook voor dat je in de gaten kunt houden of je tiener last heeft van suïcidale gedachten. Vraag daar eens naar. De vraag “Denk je wel eens aan zelfmoord?” is een moeilijke vraag voor ouders. Maar hij is zo belangrijk! Je wil niet dat het antwoord op die vraag “ja” is, maar als dat wel zo is kun je direct hulp inschakelen.

Soms lukt het contact maken of houden niet (meer), dan is het fijn als er iemand jullie even helpt om weer op hetzelfde spoor te komen. Ook bij suïcidale gedachten kan ik jullie helpen om hiermee om te gaan in het dagelijks leven.

Help! Is mijn tiener depressief?

In het lichaam van een tiener verandert er tijdens de pubertijd heeft veel. Hun hersenen zijn zich nog aan het ontwikkelen en de hormonen gieren door hun lichaam. Dit zorgt er ook voor dat hun gedrag verandert. Dit maakt dat depressieve gevoelens bij tieners lastiger zijn te herkennen.

Wat is een depressie?

Een depressie is een ziekte die stemming en gevoelens raakt. Degene die de klachten heeft voelt zich somber, lusteloos, en kan niet echt meer genieten. Als deze gevoelens langer dan 2 weken aanhouden, dan kán er sprake zijn van een depressie.

Hoe kun je als ouder een depressie herkennen bij je tiener?

Hieronder staan klachten die je als ouder bij je tiener zou kunnen herkennen, dit zijn níet alle klachten van een depressie.

Je merkt dat je tiener:

  • zich somber voelt.
  • niks leuk vindt.
  • moe is. Als gevolg van slecht slapen of van heel veel slapen.
  • concentratieproblemen heeft.
  • angstig is.
  • veel huilt.
  • snel boos of geïrriteerd is.
  • veel of juist weinig eet.
  • bepaalde lichamelijke klachten als een droge mond, onverklaarbare pijn, hoofdpijn, buikpijn, rugpijn heeft.

Als je een aantal van deze klachten herkent en ze houden langer dan 2 weken aan, ga dan het gesprek aan met je tiener en bepaal samen of het nodig is om hulp in te schakelen.

Nogmaals het herkennen van een depressie is bij tieners heel lastig. Het feit dat je deze blog leest, geeft al aan dat je als ouder goed bezig bent.

Mocht je vragen hebben of willen overleggen, dan denk ik graag met je mee.