Abonneer op deze blog

Jij praat zo hard!

Twee houten poppetjes die met elkaar praten.

Hoe spreek je je tiener aan op zijn of haar gedrag zonder dat het leidt tot ruzie?

In de meeste gevallen spreken we iemand aan op zijn gedrag door middel van de
jij-boodschap.

“Jij praat zo hard als je aan het telefoneren bent.”
De ander voelt zich aangevallen en er ontstaat een (begin van een) ruzie.

Bij het gebruik van de ik-boodschap, vertel je iemand wat zijn of haar gedrag met jou doet.
“Ik kan me niet goed concentreren als jij hard praat wanneer je aan de telefoon bent.”

Door middel van de ik-boodschap kun je op een duidelijke manier je mening en gevoelens verwoorden naar je tiener. En als je dat op een goede manier doet, zal je tiener zich minder snel aangevallen of gekwetst voelen.

Bij de ik-boodschap ligt de nadruk op het vertellen van je eigen gevoelens en mening. Het gaat er dus om “hoe ik iets ervaar”.

Kenmerken van een ik – boodschap:

  • Zeg wat je denkt en voelt.
  • Aangeven dat het probleem bij jezelf ligt, dus niet de ander beschuldigen. Hierdoor roep je minder weerstand en opstandigheid op.
  • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoel en erop vertrouwen dat de ander rekening met je wil houden.

Als je op deze manier met je tiener praat zal hij of zij sneller begrip op kunnen brengen voor jouw standpunt en er eerder voor openstaan om rekening met je te houden.

 

Ik ben boos!


Herken je dit? Er is iets voorgevallen tussen jou en je tiener, maar alleen puur het probleem oplossen is niet voldoende. Je wil dat je tiener ook weet hoe boos of teleurgesteld je bent.

Emoties spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van een ruzie. Voor jullie allebei geldt dat je ruimte in je hoofd nodig hebt om over oplossingen na te denken. Om die ruimte te krijgen moeten de emoties eerst worden uitgesproken.

Hoe bespreek je emoties met elkaar?

  • Luister actief (Lees hier meer over in de blog “Goed communiceren? Luister actief!”).
  • Erken gevoelens door oh…, hmmmm, ja, ja te zeggen.
  • Benoem de gevoelens van de ander.
  • Ga na of je het juiste gevoel heb benoemd.

Bijvoorbeeld: Ik merk dat je het niet gemakkelijk vindt om hierover te praten. Klopt dat? Of: Het maakt je boos he?

Op deze manier krijgt de ander het gevoel dat je zijn of haar emoties hebt gehoord, en dat je hebt begrepen hoe belangrijk het voor hem of haar is.

Daarna kun je door middel van de ik-boodschap vertellen hoe het voor jou was.

Dit zorgt ervoor dat de ander de emoties los kan laten en over het inhoudelijke probleem kan praten.

 

 

 

Goed communiceren? Luister actief!


Als je leest “actief luisteren” denk je vast “oh, dat doe ik al”.

Maar wat is actief luisteren eigenlijk? Als je actief luistert, luister je onbevooroordeeld, open, geïnteresseerd, geconcentreerd, betrokken en nieuwsgierig.

Natuurlijk ben je geïnteresseerd in en betrokken bij je tiener. En ben je nieuwsgierig naar wat er in zijn of haar hoofd omgaat. Maar geconcentreerd luisteren is in een gezinssituatie soms best lastig.

Vaak is het zo dat als je tiener je iets vertelt, je in je hoofd nog met andere dingen bezig bent, en dat is heel normaal.

Het kan ook zo zijn dat je wel luistert, maar eigenlijk wacht totdat je tiener is uitgepraat. Je hebt je reactie op het verhaal van de ander namelijk al in je hoofd.

Op deze manier ben je niet met je volle aandacht bij wat je tiener je vertelt, en zul je informatie missen. Je tiener voelt ook dat je niet actief luistert en raakt geïrriteerd.

Hoe luister je actief?

Je kunt zowel non-verbaal als verbaal laten zien dat je actief luistert.
Non-verbaal door:

  • gebruik te maken van je gelaatsuitdrukkingen (glimlachten, fronsen),
  • oogcontact te maken,
  • en door gebruik te maken van lichaamstaal (knikken met je hoofd, naar iemand toebuigen).

Verbaal:

  • door aanmoedigende woorden te gebruiken als ok, ja ja, oh ja, hmmm. Hiermee stimuleer je de ander om door te praten.

Doel van actief luisteren is om te na te gaan of de gedachten en gevoelens van je tiener goed zijn overgekomen bij jou. Als dat niet zo is dan kunnen die misverstanden weer recht worden gezet.